“ Луксът трябва да е удобен. В противен случай той не е лукс. ”

Да вземем максималното от природните дарове

Автор: Галина Дензел, Специалист по ресторативно движение
Публикувано на 01/10/2013, в категории: Здравословно хранене

Сигурно сте чували, че един плод или зеленчук е най-добър за здравето ни, ако “хей сега” сме го откъснали от градината. Неслучайно всички се мръщим на преспалите в големи складове домати, сбръчкани ябълки и грозни картофи, които срещаме в супермаркетите и нямаме търпение да отидем на свеж есенен пазар.

Истина е, че от времето когато руколата е била билка в гората до сега, тя е претърпяла много промени, това важи и за ябълките, тиквите, доматите… почти няма плод или зеленчук, който човешкият опит и желание за увеличаване на добивите, промяна на сладостта или размерите, не е променил до неузнаваемост. Така домата с размер на боровинка, сега тежи килограми, а зелето, което е концентрирало огромни количества полезни вещества, сега е в пъти по-малко хранително. А знаете ли, че картофите са съдържали до 5 пъти повече белтъчини?

За да ни помогне да се ориентираме в джунглата от научни данни, Джо Робинсън прекарва повече от 10 години в проучване на различни сортове растения, преравя десетки хиляди изследвания и събира златна информация за това как да избираме и приготвяме зеленчуците и плодовете, така че те да са най-полезни за нас. Книгата и “Дива храна, питомна храна” (Eating on the wild side’’, LB & Co, Юни 2013) е впечатляващ и приложим пътеводител в здравословното хранене за всеки, който се вълнува от темата.

Предлагам ви няколко лесно приложими и впечатляващи съвета, които ние вече прилагаме у дома, подходящи за всеки сезон и всеки дом:

1. Маруля и други листни зеленчуци за салата – избирайте сортове с по-тъмни на цвят листа, включително червени и лилави. За да почистите листата, накиснете ги за 10 минути в ледено студена вода. Накъсайте ги на парчета и изчакайте поне 30 минути преди да ги сервирате. Накъсването ускорява процесите на регенерация на листата, което увеличава съдържанието на антиоксиданти. Така накъсаната маруля може да съхранявате в надупчен найлонов плик в хладилника до 2 дни. За да направите салатата още по-полезна за храносмилането и детоксикацията на тялото, включете малко количество листни зеленчуци с по-силен вкус – рукола, киселец, ендивия, листа от червено цвекло, спанак, лапад и др. Задължително сервирайте салатите със зехтин, ядки, семена или авокадо – мазнините подпомагат усвояването на витамините.

2. Чесън, лук, праз – есенното богатство от тези растения ни се поднася от природата точно навреме – преди зимния сезон и опасността от настинки. Цялото семейство лукови предпазва от гъбични и вирусни инфекции и подпомага дейността на имунната система. Полезното вещество в чесъна – алицин – може изцяло да се разруши от топлина при готвене. Напълно е възможно да предотвратите това. Задължително обелете и счукайте, нарежете или пресовайте чесъна. Оставете го настрана за 10 минути. В него ще се освободи огромно количество алицин, което след това няма да се унищожи от топлинната обработка – ще може изцяло да се възползвате от имуностимулиращите и кръворазреждащи способности на чесъна.

При избора на лук следвайте правилото – по-малки глави и колкото се може по-люти и ароматни сортове. Празът пък е концентрирал огромна част от полезните си вещества в зелените листа, а не в бялата си основа, така че използвайте цялото растение.

3. Зеле, карфиол, броколи – известни са с това, че предпазват от ракови и сърдечносъдови заболявания, но пък много хора намират вкуса им за силен и неприятен. Джо Робинсън съветва да внимавате много с приготвянето им, за да запазите полезните вещества. Броколите са особено чувствителни на дълго пренасяне – купувайте ги основно от пазар, където са откъснати същия ден и избирайте цели глави, вместо накъсани на ситно розички. Карфиолът и главестото зеле имат много по-дълъг живот – могат да останат в хладилника седмица и повече, без да губят полезността си. Авторката съветва да приготвяме всички видове зеле кратко, за около 5 минути, за да запазим антиоксидантите и като цяло препоръчва пресните, а не замразените.

Прочетете цялата статия тук…

Коментари

коментар(а)

Powered by Facebook Comments

Коментари

коментар(а)