“ Луксът трябва да е удобен. В противен случай той не е лукс. ”

Къде е калцият?

Автор: Галина Дензел, Специалист по ресторативно движение
Публикувано на 19/03/2013, в категории: Здравословно хранене

Калцият участва във формирането на костите, съкращаването на мускулите, функцията на нервната и сърдечносъдовата система. Всеки знае, че ни е нужен и макар традиционно да мислим, че се намира в млечните продукти, ценният елемент е и в доста други. 

Дневната препоръчителна доза калций е между 800 и 1200 mg дневно. На пръв поглед не са много, но за да се усвои подобна доза, диетата ви трябва да е добре балансирана. 

Макар че много хора разчитат на млечните продукти, за да си набавят калций, хубаво е да знаем, че усвояването на елемента от млечни продукти е непълно. От чаша мляко усвояваме близко 30%, от чаша сготвено зеле 40-70%, от бадемите до 20%, бобови 17%… спанакът остава много назад – с 5%. 

Дори на хартия да приемате достатъчно, картината се усложнява още и от това, че калцият има синергични отношения с няколко други минерала и витамина: магнезий, манган, цинк, мед, стронциум и др. Например за изграждане на костите връзката с приема на витамин К2 и витамин D е от огромно значение. Това би могло и да обясни как при анализ на изследвания от различни държави, хората с най-висок прием на млечни продукти имат и най-висок риск от счупвания – само млечни продукти не стигат. Накратко, по-добре е да приемате калций от разнообразни източници, които да доставят богатство от микроелементи, вместо да наблягате само на един източник.  

Повече калций, особено под формата на добавка, изобщо не означава по-здрави кости. прочетете повече

Коментари

коментар(а)

Powered by Facebook Comments

Коментари

коментар(а)