“ Луксът трябва да е удобен. В противен случай той не е лукс. ”

По-здрави със зимни зеленчуци

Автор: Галина Дензел, Специалист по ресторативно движение
Публикувано на 22/01/2013, в категории: Здравословно хранене

Кои са зеленчуците на зимата и защо да ги включваме по-често в менюто си?

През зимата прекарваме повече време у дома, на юутно, топло и тихо място. Свиваме се в одеало, поглеждаме навътре към себе си. Зимата е най-благоприятният сезон за култивиране на нови мечти, проекти, за осмисляне на цели, за насочване на фокуса навътре – към тялото и душата.

Природата ни е дала чудесни зеленчуци, които да прочистят кръвта, да ни донесат усещане за топлина, комфорт и заземяване, които да ни възстановят и заредят със сили, така че когато пукне пролет да сме свежи, силни и да действаме с размах. Когато не се възползваме от даровете на природата през зимата, често ни се иска да хапнем сладко, прекаляваме с меда в чая, със вкусните бисквитки и горещите шоколади. Така на пролет тялото ни жадува за витамини и минерали и ни връхлита пролетна умора. Вместо да си причинявате това, включете богатство от зимни зеленчуци в менюто си и се радвайте на енергия и тонус. С радост ще откриете, че те са не само вкусни, но и много важни за здравето.

Репички

Малките люти корени кипят от фолиева киселина, витамин С, фосфор и цинк, както и антиоксиданти, които предпазват от болестите на стареенето. Те облекчават сухата и раздразнена кожа, укротяват храносмилателните смущения, помагат за пречистване на черния дроб и дебелото черво. В народната медицина сок от репички се прилага и против простудни заболявания и възпаления на пикочния мехур и бъбреците. Освен сурови в салата, може да хапвате репичките и печени с малко зехтин и сол. Известният писател и кулинар Дейвид Либовиц предлага репичките нарязани на тънко, намазани с малко домашно масло и поръсени с ароматна морска сол.

Червено цвекло

На сок, на салата, печено – червеното цвекло е сред фаворитите на всеки, който се храни добре през зимата. Цвеклото съдържа веществото беталаин, което има противовъзпалително действие и участва в детоксикацията на черния дроб. Това го прави много подходяща храна за хората с хормонални проблеми или които се възстановяват от дълго боледуване и лечение с медикаменти. Каротеноидите в цвеклото са лечебни и за очите и предпазват зрението ни. Опитайте сок от червено цвекло, зелена ябълка, целина и магданоз, или нарежете на парченца, изпечете на ниска температура и сервирайте като салата с орехи и синьо сирене.

Зеле/броколи/карфиол

В семейството на зелето всички видове имат лечебни свойства. Богатите на мощни антиоксиданти зеленчуци се борят с развитието на ракови клетки и автоуимунни заболявания, помагат за детоксикация на черния дроб и защитават тялото от свободни радикали. Може да консумирате всички видове зеле леко сготвени, на пара или в различни ястия, както и след естествена ферментация – в Българската кулинарна традиция туршиите с карфиол и киселото зеле са наложени от поколения! Суровото зеле не понася на всички, наблюдавайте как реагира тялото ви и се съобразете с това! Предлагам ви да опитате пюре от карфиол – сгответе го на пара и след това го намачкайте с масло, малко чесън, сол и черен пипер – сервирайте вместо картофено пюре. прочетете повече

Коментари

коментар(а)

Powered by Facebook Comments

Коментари

коментар(а)