“ Луксът трябва да е удобен. В противен случай той не е лукс. ”

Тренировка с фитбол – за плосък корем, здрав гръб и силни ръце

Автор: Елисавета Шидерска, Експерт по спорт и хранене
Публикувано на 24/04/2012, в категории: Спорт

Що е то швейцарска топка? Фитбол се нарича и да помага в спорта най обича! Сериозният отговор на тази звучаща по детски гатанка е, че този фитнес уред е подходящ за всяка възраст и това, може би, е най-голямото му предимство. Гигантската топка, с помощта на която се реализират различни упражнения, подобрява координацията и баланса на тялото. Освен всичко, тренировката с голямата сфера е забавна. Полезна за здравето. С ниско въздействие, особено върху ставите. И не се изисква специална физическа подготовка. Това е фитнес топката, наричана още фитбол или швейцарска топка. 

Тренировките с нея, заради много и различни ползи, биват наричани от някои фитнес специалисти „интелигентният“ тип тренировка. Всъщност тази гигантска сфера позволява да се реализират серия от упражнения, които дават сила и тонизират мускулите на гърба, корема и ръцете. Хората с проблеми в гръбначния стълб спокойно могат да я използват дори в домашни условия като уред за рехабилитация. Модерните офис мениджъри препоръчват фитбола горещо на своите служители като заместител на традиционния офис стол.

 

Основната полза от използване на швейцарската топка е, че упражненията се изпълняват изцяло върху нестабилна повърхност и по този начин цялото тяло се опитва да поддържа стабилност. Именно този тип мускулни контракции подобряват координацията и баланса на тялото. Работата с фитбол е глобална, не се ограничава само до определена област, която искаме да укрепим. Тренировката с фитнес топка е многофункционална и бързо се постигат добри резултати.

Откъде идва идеята за създаване на фитбола? Фитнес топката е създадена в началото на 60-те години в Швейцария и малко по-късно се разпространява из цяла Европа, Северна Америка и Австралия. Гигантската топка започва да се прилага първо във физическите процеси за рехабилитация, но след това навлиза и във фитнес залите. При тренировка със швейцарската топка се използват няколко основни позиции и се упражнява едновременно голяма част от тялото.

Кой може да използва фитбола? При упражненията с фитнес топка почти липсва удар на повърхност с повърхност, което я прави подходящи за хора от различни възрастови групи – от деца до зрели хора в чаровната възраст над 70 години. За подрастващите фитболът е особено атрактивна форма за игра. За хората от третата възраст е подходящ заради възможностите да се нагласява според болежките на всеки един. А за начинаещите спортисти – заради лесните и забавни упражнения, които могат да се реализират с тази гигантска топка.

Упражненията с фитбол са особено препоръчителни и за тези, които страдат от болки в гърба и шията. Работата с тази топка предполага, че много от упражненията изискват ортостатичен баланс, което от своя страна означава, че практикуващият коригира лошата поза на тялото, карайки организма сам да търси своето най-правилно положение. Това свойство на швейцарската топка я прави силно препоръчителна и за бременни жени.

Какво е значението на размера на фитбола, който ще се използва за тренировка във фитнеса или у дома? Размерът е от особено значение за правилното изпълнение на упражненията и зависи от височината и теглото на спортуващия. Преди да си купите фитнес топка се налага да я изпробвате. Седнете върху нея и погледнете дали ъглите, които образуват краката в зоните на таза, колената и глезените са от 90 градуса! Ето и няколко насоки за съотношението на вашата височина с размера на подходящия за вас фитбол: на човек висок 150 см. му кореспондира фитнес топка с диаметър 45см. Ако обаче сте висок 160 см., то фитбола следва да е с диаметър 50 см. Над 170 см. диаметърът на швейцарската топка трябва да е 60-65 см. Най-важното при избора на фитнес топка е да се чуствате удобно и сигурно седнали върху нея. Много е възможно, ако не е напомпана достатъчно или пък ако много твърда, топката да „изтърбуши” практикуващия от себе си. Именно затова не бива да се пренебрегват правилата за безопасност – подходящ размер на фитбола, 90 градусови ъгли при свивките и достатъчно пространство за упражнения. 

Необходимо е също да сте наясно, че физическата работа с фитнес топка е прогресивна. Не бива да се насилвате с трудни упражнения, ако все още сте начинаещи… най-подходящата линия , която трябва да следвате, е „Лека-полека“.

Коментари

коментар(а)

Powered by Facebook Comments

Коментари

коментар(а)